Koulu oli yksi 1900-luvun alun tärkeimmistä areenoista kansalaisuuden eri merkitysten luontiin ja levitykseen. Ruotsissa poronhoitoa harjoittavat saamelaiset kävivät erityistä koulua, nomadikoulua, mikä poikkesi Suomen ja Norjan käytännöistä. Artikkeli havainnollistaa muun muassa tärkeiden, saamelaisten koulutusta koskeneiden päätösten taustalla vaikuttaneita kansantaloudellisia motiiveja.
Mene ja tiedä -artikkeli soveltuu materiaaliksi ainakin lukiomoduuleihin HI3, HI6, YH3
Kysymyksiä pohdittavaksi luokan kanssa
Millaisia erilaisia perusteluja nomadikoulujen perustamiselle on tutkimuksessa löydetty?
Millaisia haasteita kuvittelisit liittyvän tämän tutkimuksen aineiston läpi käymiseen?
Mikä on tämän tutkimuksen keskeisin löytö?
Mitä ajattelet tällaisista historiallisista koulutuspoliittisista päätöksistä?
Lukioikäisille suunnatussa Mene ja tiedä -lehdessä tutkijat julkaisevat tiivistelmäversioita omista vertaisarvioiduista artikkeleista. Kaikista artikkeleista on myös ääniversiot.

Kuuluu kategorioihin
Elämänkatsomustieto, Etusivunosto, Helmikuu, Historia, Moninaisuus, Paikallisuus, Yhteiskuntaoppi, Yläkoulut ja lukiot