Kävelykutsu
Tehtävä alkaa ryhmän kokoontumisella ja päättyy siihen, että ryhmä kokoontuu uudelleen samaan paikkaan. Opettaja määrittelee alueen, johon oppilaat voivat tutustua, ja tehtävä aikaa.
Alussa opettaja selittää oppilaille harjoituksen tavoitteen eli hiljaisen, läsnäolevan kävelyn, jonka aikana he tiedostavat ympäristön ja suhteensa siihen katsomalla, kuuntelemalla, haistamalla ja koskettamalla. Opettaja pyytää oppilaita käyttämään kaikkia aisteja: kuuntelemaan erilaisia ääniä; haistamaan ilmaa ja paikkaa; koskettaa näkemäänsä jne. Opettaja määrittelee myös alueen rajat, joita oppilaat voivat tutkia. Opettaja pyytää oppilaita etsimään valitulta alueelta hiljaisen paikan, jossa he tekevät aistikävelyä, ja selittää, että tehtävä suoritetaan hiljaa ja yksin. Jos oppilaat näkevät muita kävellessään, heidän ei pidä kiinnittää heihin huomiota tai puhua heille. Harjoituksen voi tehdä myös paljain jaloin. Opettaja neuvoo oppilaita tekemään muistiinpanoja tai käyttämään matkapuhelinta/tablettia valokuvaamiseen tai nauhoittamaan ääniä jostakin, joka muistuttaa heitä jokaisesta aikakaudesta (nykyisyys, menneisyys tulevaisuus). He voivat myös kerätä löytämiään luonnonmateriaaleja, kuten lehtiä, kiviä jne. Opettaja voi aloittaa kävelyn pillin avulla ja ilmoittaa oppilaille ajan muutoksesta 10 minuutin välein.
Nykyhetki: Opettaja neuvoo oppilaita kävelemään nykyajassa 10 minuuttia, käyttämään aistejaan ja tekemään muistiinpanoja, ottamaan valokuvan tai äänittämään ääniä jostain, joka muistuttaa heitä nykyhetkestä.
Apukysymykset: Mitä näet ympärilläsi? Mitä et näe? Miltä ruoho näyttää muurahaisen näkökulmasta? Entä lintuperspektiivistä katsottuna? Mitä kuulet? Miltä tämä paikka tuntuu juuri nyt?
Menneisyys: 10 minuutin kuluttua opettaja pyytää oppilaita kävelemään (konkreettisesti) takaperin muutamia askelia menneisyyteen ja hakemaan yhteyttä historiaan 10 minuutin ajan. Opettaja muistuttaa oppilaita käyttämään aistejaan ja tekemään muistiinpanoja, ottamaan valokuvia tai keräämään ääniä jostain, joka muistuttaa heitä menneisyydestä. Vanhempia oppilaita opettaja voi myös kehottaa kuvittelemaan paikka tiettynä historiallisena aikana, kuten kivikaudella tai toisen maailman sodan aikana. Nuoremmat oppilaat puolestaan voivat kuvitella paikan kun heidän isovanhempansa tai vanhempansa olivat lapsia.
Apukysymykset: Miltä tämä paikka näytti 100 vuotta sitten? Mikä on vanhinta mitä näen? Miltä täällä tuoksui? Entä millaisia ääniä kuului? Millaisia ihmisiä täällä tuolloin eli, millaisia eläimiä? Olivatko tiet samoilla paikoilla? Jos tapaisin ihmisen sadan vuoden takaa, mitä kysyisin häneltä? Mitä hän kysyisi minulta? Mitä kysyisin esivanhemmaltani?
Tulevaisuus: 10 minuutin kuluttua opettaja pyytää oppilaita hyppäämään tulevaisuuteen (hyppää konkreettisesti) ja pohtimaan miltä tämä paikka näyttää vuonna 2123. Opettaja muistuttaa oppilaita käyttämään aistejaan ja tekemään muistiinpanoja, ottamaan valokuvia tai nauhoittamaan ääniä.
Apukysymykset Millaisia ihmisiä täällä silloin on? Mikä on muuttunut? Mitä tästä paikasta on jäljellä? Jos tapaisin täällä lapsenlapseni 100 vuoden päässä, mistä kertoisin hänelle?
Kun oppilaat ovat suorittaneet kaikki kävelyt eli 3 x 10 min, he palaavat sovittuun lähtöpisteeseen. Kävelyharjoitus puretaan yhdessä keskustellen paikan päällä tai luokkahuoneessa. Jokainen kommentoi kokemustaan ja havaintojaan vuorollaan. Jos ryhmä on suuri, voidaan jakautua pienempiin ryhmiin, joissa jokainen vuorollaan kertoo omasta kokemuksestaan haluamansa asiat. Ryhmä jakaa puolestaan kiinnostavimmat tms. havainnot koko luokalle. Oppilaat voivat myös jakaa valokuvansa ja/tai äänimaisemaansa opettajalle, jolloin niitä voidaan katsoa yhdessä isommalta näytöltä tai kuunnella kaiuttimista. Aistikävelystä voidaan tehdä myös laajempi projekti, jossa oppilaat kokoavat yhteen ennen vierailua tekemänsä taustatyön, kokemuksensa kävelystä ja ottamansa valokuvat.
Kävelypaikaksi voidaan sopia koulun pihan läheisyys, metsä, hautausmaa, kansallismaisema- tai puisto, kirkko, linna… Oppilaille voidaan jakaa myös pienet käsipeilit ja rohkaista heitä tutkimaan luontoa peilin kautta.
Kuuluu kategorioihin
Äidinkieli, Alakoulut, Artikkeli, Biologia, Elämänkatsomustieto, Filosofia, Historia, Kaikkiin kuukausiin sopiva aineisto, Kuvataide, Liikunta, Maantieto, Paikallisuus, Perinteet ja sukupolvien vuorovaikutus, Psykologia, Rakennus- ja luonnonperintö, Uskonto, Yhteiskuntaoppi, Yläkoulut ja lukiot, Ympäristöoppi