Minun ympäristöni -karttatehtävä

Oppitunti (pdf)

NIMI: Minun ympäristöni

KOHDERYHMÄ: 1.-4.-luokkalaiset

PITUUS: 1 oppitunti

OPPIMISMENETELMÄ JA -TAVOITTEET:

Työpajassa harjoitellaan kartan käyttöä ja opitaan karttamerkkejä.

Tutun alueen kartan avulla ryhmäläiset kertovat, mitä eri paikat hänelle merkitsevät ja oppivat sanallistamaan kokemuksiaan.

Ryhmäläiset tutustuvat toisiinsa ja ympäristöönsä.

Tehtävässä olisi hyvä, että opettaja jakaisi oppilaat turvallisiin, mutta uusiin pareihin. Tällöin oppilaat tutustuvat toisiinsa positiivisissa merkeissä ja pääsevät mukaan uusiin leikkeihin ja uusiin paikkoihin. 

Tehtävän inspiraationa toimi Laura Puolamäen Kätketty maisema – Arkitieto lähiympäristön kohtaamisessa -väitöskirja.

ETUKÄTEISJÄRJESTELYT:

Jokaiselle ryhmäläiselle tulostetaan oma karttapohja esimerkiksi koulun ympäristöstä, tai suuremmasta alueesta, jos ryhmäläiset esimerkiksi asuvat lähellä koulua.

Ryhmäläiset tarvitsevat kynää.

Karttaa käytetään myös yhteisesti, joten tarvitaan esitystekniikkaa, jossa isolle kartalle voidaan tehdä yhdessä merkintöjä. 

 

Materiaali on luotu osana Cultura-säätiön Juhlarahaston tukemaa Kulttuuriperintökasvatuksen seuran hanketta Helsingin Suomalais-venäläisen koulun kanssa.