Materiaalin avulla halutaan kannustaa avoimeen vuoropuheluun varhaiskasvatuksen henkilöstön ja uskonnollisten yhteisöjen kanssa sekä tarjota pedagogisen työvälineen katsomuskasvatukseen. Materiaalissa pohditaan myös uskonnottomuuden näkökulman huomioimista tilayhteistyössä.
Työskentelyissä on hyödynnetty Tutki Tilaa-menetelmää ja siihen liittyvää materiaalia. Se on pedagoginen materiaali, joka sisältää eri tiloihin tutustumiseen soveltuvan pedagogisen mallin, interaktiiviset kuvat kolmesta eri tilasta, esinekortit, monialaiset kortit ja lisättyä todellisuutta.
Tutki Tilaa-menetelmää on työskentelyissä muokattu ja sovellettu erityisesti pienten lasten oppimisen näkökulmasta. Vierailujen toteuttamisessa ja työskentelyjen suunnittelussa on lisäksi tehty yhteistyötä asianosaisten yhteisöjen kanssa.